середа, 14 січня 2015 р.

Чи варто замовляти весільне фото та відео в салоні чи студії?


Нижче в цьому блозі є допис на тему: «Чому не варто замовляти на весілля «полуторок»?», в якому я писав про тих «унікальних» людей, які однією рукою знімають відео, а іншою фотографують. В цьому дописі хочу написати про тих ремісників, які роблять собі ремісничу «майстерню» під назвою «Фото та відео послуги»; про те, що вони собою являють і чи варто користуватися їхніми послугами?


 Сьогодні дедалі популярнішою стає фотографія. Особливо модно на весіллі мати фотографа та відеооператора або в соціальних мережах люди хочуть мати гарні аватарки. Для когось це справді важливий вибір, для когось це просто формальність, лиш би хтось бігав на весіллі з фотоапаратом (це і в багатьох випадках є причиною того, чому люди хочуть, щоб фотограф працював до закінчення весільного бенкету) та відеокамерою. Сьогодні справді є немало людей, які надають фото чи відео послуги на професійному та художньому рівні. Це люди, які мають талант, творче бачення та відповідний вишкіл, без якого просто ніяк. Є також немало людей, які понабирали собі дорогих іграшок і граються в фотографів чи відеооператорів. Останніх менше в порівнянні з першими. Часто такі люди об’єднуються в маленькі кооперативчики під назвою «Фото та відео послуги» чи з аналогічними назвами, щоб «клепати» свою продукцію. Часом такі кооперативчики складаються з кількох фотографів та відеооператорів, часом складаються тільки з чоловіка та його дружини (сімейний бізнес).
 Хтось може сказати: «А що тут в тому поганого»? Питання цілком коректне, однак я не хочу судити про те, що тут доброго чи поганого, я лиш хочу попередити людей про ті небезпеки, які можуть їх спіткати при зверненні в такі кооперативчики.

 1. Люди, які працюють в таких кооперативах часто є аматорами або ремісниками без імені. 
 Знову таки хтось може сказати: яка різниця? Різниця є. Уявіть собі, що ви захотіли собі в художника замовити живописний портрет чи якусь картину. Ви звернулися до відомої людини, яка, наприклад, попросила у вас за таку роботу 5000$ (вибачайте, бо не орієнтуюся в розцінках живописного мистецтва J). Ви заплатили, художник виконав ваше замовлення. Таку картину ви повішаєте в своєму домі на найвиднішому місці у вітальні і вона буде тішити не тільки вас, але й тих, хто буде приходити до вас в гості, споглядати її і при цьому ви будете казати: «Ви знаєте (ти знаєш), цю картину чи цей портрет написав такий-то відомий художник». При цьому вас всі будуть хвалити за те, що зробили правильний вибір і отримали шедевр мистецтва, а ви отримаєте радість і задоволення. Інший випадок: ви замовили собі картину чи портрет в свого знайомого, який тільки-но почав навчатися живопису. Він запросив у вас таку суму, яка покриє лише його витрати на матеріал. Звичайно, що людина без досвіду та відповідних знань не зможе вам створити мистецького твору. Ви повішаєте ту картину десь в куточку чи навіть на видному місці, однак вона не буде вас так радувати і приносити стільки задоволення в порівнянні з першим варіантом, ви не так захочете нею хвалитися… Тому ім’я митця є важливим, бо ім’я свідчить про людину.
 В мене неодноразово була змога працювати фотографом в якомусь кооперативчику (салон чи студія), однак я постійно відмовлявся. Чому? Там немає мого імені, яке є важливим для мене і для тих людей, які обирають мене саме через моє ім’я, саме через те, що вони знають мене як фотохудожника, а не тому, що я потрапив на зйомку до людей випадково або через те, що мене відправила до них кантора…
 Одна дівчина хотіла створити фотостудію, щоб надавати фотопослуги. Їй для цього були потрібні фотографи. Я запитав її: «Ти фотограф?», на що отримав відповідь «Ні, я – менеджер». Я запитав: «За яким принципом має працювати ця фотостудія?», на що отримав відповідь: «Фотографи будуть лише фотографувати, ретушери будуть обробляти фотографії за єдиним стандартом». Мені такий варіант не підійшов, тому я відмовився, а вона так і не створила фотостудії. Якщо вона менеджер  то вона мала б створити фотостудію, яку би здавала в оренду фотографам. Такий підхід був би коректним.
 Таких і подібних випадків було багато. В чому тут проблема? В присвоєнні авторського права студією. Обробка чужих фотографій є порушенням авторського права, якщо це не взаємна згода між фотографом та ретушером (читайте Закон України про авторське право та суміжні права). Відсутній авторський, особистісний та творчий підхід. Якщо мене така студія пошле на зйомку, мене буде постійно дратувати той факт, що люди, з якими я працюю, в результаті не будуть знати мене як фотографа, а кантору, в яку вони звернулися, тому я не буду зацікавленим в тому, щоб якісно від душі зробити свою роботу…
 Позаминулого року одружувався мій двоюрідний брат. Я запропонував йому відфотографувати весілля, на що він відповів: «Ми вже замовили відеооператора та фотографа зі студії». З того самого кооперативчика з периферійного містечка Бурштин в Івано-Франківській області, де немає фото чи відео шкіл, де працюють аматори. Я не пішов до двоюрідного брата на весілля тільки через те, що він не скористався з моїх послуг як фотографа, через те, що він проявив до чужих людей довіру більшу, ніж до мене…
 Для мене не так важливі мої принципи, як моє ім’я, на яке я працюю і буду працювати не один рік, щоб заслужити собі в людей довіру, бо саме довіра будує відносини і саме довіра є причиною того, що люди обирають мене…

 2. В ремісничих кооперативах завищена ціна на послуги.
 Кооперативи часто ставлять вищу ціну, ніж вартують їхні послуги, навіть якщо вони надають послуги аматорського рівня і ціна виглядає невеликою.

 Хочу зорієнтувати трохи вас у вартості фотопослуг у весільній зйомці.

  • Аматори-початківці, які тільки-но купили собі дзеркальну фотокамеру класу для користувачів з базовою (кітовою) оптикою, беруть приблизно 100 – 150$ за зйомку весільного дня.
  • Ті ж аматори зі стажем, які собі купили дорожчу оптику (переважно 50 мм. з діафрагмою 1.4 чи 1.8 в Нікона) цінять свої послуги в 200 – 250 $ за зйомку весілля.
  • Початківці зі стажем, які купили собі фотоапарат класу для досвідчених користувачів (але ще не повно-матричний), кращу оптику, закінчили якісь фотокурси, оцінюють свої послуги від 250$ до 350$.
  • Професійні фотографи, які купили собі повно-матричний фотоапарат, але ще не мають професійної дорогої оптики (об’єктиви вартістю від 1000$ до 3000$), однак мають творче бачення, роботи художньої якості, оцінюють свої послуги від 350$ до 500$ за зйомку весільного дня.
  • Професійні фотографи зі стажем та з іменем профі-фотографа, які працюють професійними камерами (такими як Canon EOS 5D Mark III (3000$), Canon EOS 1Dx (6500$), Nikon D800E, Nikon D750, Nikon D4) та купили собі дорожчу оптику (в Кеноні – оптика L-серії, вартістю від 1000$ до 3000$), оцінюють свої послуги від 500$ до 1000$ за зйомку весільного дня. 
 Щоб зорієнтуватися в ціні, яку пропонує фотограф, ви сміливо можете запитувати, скільскільки коштує фототехніка (на момент купівлі), яку він буде використовувати на вашому весіллі. Принцип такий: ціна на зйомку весільного дня – це 10% (за 10 – 12 год. роботи) від вартості фототехніки: 5% – вартість за оренду фототехніки і 5% вартує майстерність та робота фотографа.
 Так от звернувшись в кооператив ви або переплатите на 10 – 20%, або є інший варіант, коли кооператив дає фотографу 300$ за роботу, а у вас бере 500$ за весільну зйомку; тобто, каже вам ціну адекватну, але обдирає фотографа, який через це не буде з вами викладатися у своїй роботі на всі 100%. Ремісничі кооперативи роблять націнку, оскільки платять за оренду приміщення і з кожного замовлення власник «відкушує» собі ласий шматочок…

 3. Кінцевий продукт та термін виконання.
 Дуже важливо звертати увагу на кінцевий продукт, який пропо-нують фотографи та відеографи: на його об’єм, технічну та художню якість; на термін виконання. Якщо ви замовили фото та відео в канторі чи в подружжя (де чоловік є відео оператором, а його дружина – фотограф або навпаки), часто вони залежать один від одного і віддають кінцевий продукт замовникам в один термін, хоч термін обробки фотоматеріалу значно коротший, ніж термін обробки та монтажу відзнятого відео. Якщо люди, з якими я працюю, чекають на кінцевий продукт від знятого весільного дня до місяця часу (це з дизайном та друком фотокниги), то на кінцевий продукт ремісників з ремісничих канторок ви можете чекати до півроку…

 4. Прояв неповаги до людей.
 Мені не дуже до вподоби слова «клієнти», «замовники», тому я люблю людей називати людьми незалежно від того, чи замовили вони мої послуги чи послуги іншого фотографа.
 Я неодноразово ставав свідком чи жертвою неповаги з боку представників ремісничих відеооператорів. Одного разу я фотографував весілля. Відеограф, який працював на цьому весіллі, коштував аж 300$ і це був відеограф з конторки, власником якої є чоловік, дружина відеооператор і ще когось має в співпраці. Попри те це подружжя ще й іноді підігрує на весіллях, тамадує і т. д. Коротше кажучи, майстри на всі руки! J Тут є доречною польська приказка: «Doktor wszystkich nauk nie jest żaden doktor» (доктор всіх наук не є ніяким доктором). Але справа не в тому. Коли я фотографував цивільний шлюб (розписку), вони прислали знімати відео дівчину-аматора, яка постійно лізла мені в кадр (тобто впритул підходила до наречених) і на неодноразові мої прохання вийти з кадру не реагувала. Через це було некомфортно мені і молодятам… З її боку це був прояв неповаги не тільки до мене, як до фотографа, але насамперед до молодят, бо вона заважала мені зробити молодятам добрі і якісні фотографії. А я працював не на канторку, а виключно для молодят, оскільки за зйомку розписки часто я грошей не беру і в тому випадку не брав. Проблема також в тому, що відео-аматор не бажала людям зробити якісний продукт, а лише хотіла «повипендрюватися» перед своїм «начальством»…

 5. Морально-естетичний, художній та культурний аспекти – це саме ті аспекти, які мали б мати місце не тільки в житті кожної людини, але мали б мати особливе місце у підході надання професійних фото та відео послуг. Від цього дуже залежить бажання і вибір фото чи відео художника молодятами. Так, художній продукт коштує недешево, але ви не одружуєтесь (чи виходите заміж) щодня, щомісяця, щороку чи кільканадцять разів в житті. Сподіваюся, що кожна моральна людина, яка здатна любити іншу та правдиво віддавати себе їй в любові, прагне одружитися (вийти заміж) один раз на все життя. Те, що я написав вище, не має бути для вас якимось важливим правилом, яке я вам нав’язую, чи аксіомою. Фотографія – річ суб'єктивна. В кожного є особисті смаки і вподобання. Комусь підходить аматор за 100$, бо йому байдуже те весілля, бо воно є фіктивним або формальним або справді весілля дуже бюджетне через брак коштів. Комусь підходить фотограф за 500$, а хтось хоче професіонала з великої літери за 1000$ або й більше. Є люди без вищої освіти з низьким соціальним статусом… Є хлопці чи чоловіки, які можуть в місті ходити в спортивних штанах, класичних мештах та у в’язаному светрі… Є дівчата чи жінки, які не вдягають спідниці, капронових колготок та іншого класичного одягу, а завжди ходять в якихось в’язаних райтках, штанах, шкарпетках, кросівках чи кедах, у в’язаному светрі чи гольфі під шию та в іншому некласичному (або непристойному) одязі в культурних чи громадських місцях (центр міста). Нікого не хочу судити чи критикувати, але кожен робить свій вибір згідно своїх морально-естетичних та культурних смаків чи вподобань.

 6. Що ж таки варто обирати? 
 У виборі весільного фотографа чи відеооператора рекомендую вибирати тих митців, які працюють за покликом душі, а не з ремісничої потреби заробляти гроші, «клепаючи» свої послуги. Також, якщо хочете замовити фотографа зі студії, рекомендую замовляти тих фотографів чи відеооператорів, які є власниками чи співвласниками таких студій, де на першому місці є їхнє ім’я, а не ім’я студії чи салону, в яких на 100% авторська продукція. Можливо хтось більше довіряє студії чи салону, бо вони нібито дають гарантію на свої послуги, однак вільні фото- чи відеографи також дають гарантію і окрім гарантії працюють в задоволення для людей та на своє ім’я. Я особисто зі своїми замовниками складаю письмовий договір, який має юридичну силу, щоб люди були більш впевнені у своєму виборі і мали до мене більше довіри, яка так важлива при виборі.

Я насправді бажаю всім гарного вибору, про який ви колись не будете шкодувати J

Ваш фотограф, Ігор Чорній J

Немає коментарів: